Pijnstilling

Bevallingspijn: het ontembare bewijs van een ongelooflijke kracht, waar elke wee een stap dichter bij de ontmoeting met pure liefde brengt.

Pijnstilling

Een bevalling is een intensieve en vaak heftige ervaring, zowel lichamelijk als emotioneel. Er verandert en gebeurt van alles in en met je lichaam. Tijdens de bevalling zal de baarmoedermond zich gaan openen met behulp van weeën.

Weeën zijn samentrekkingen van de baarmoeder. Deze zijn eigenlijk altijd pijnlijk, maar hoe erg de pijn wordt beleefd, verschilt per vrouw en per bevalling. Van te voren valt niet te voorspellen hoeveel pijn je zult hebben en waar deze pijn zich zal bevinden. Naast medicamenteuze pijnstilling zijn er ook nog de, meestal effectieve, ‘huis-tuin-en keuken’ manieren.

Belangrijk om te beseffen als je over pijnstilling nadenkt, is dat pijn van een bevalling ook een doel heeft. Het is een signaal dat het tijd is om hulp te zoeken en om naar een veilige en rustige plek te gaan. De pijn is er niet voor niets: je kind wordt geboren! Tevens is het pijn die komt in golven; hij komt op, komt tot een piek en neemt weer af. Tussen de weeën door is je lijf in rust.

Tijdens een bevalling maakt je lichaam zelf natuurlijk pijnstillers, endorfine, aan. Daardoor voel je minder pijn. Je lichaam maakt het beste endorfine aan als je ontspannen bent. Bij spanning of angst kan de aanmaak hiervan belemmerd worden.

Goede begeleiding, van je partner, eventuele andere naasten en van ons als zorgverleners, speelt een belangrijke rol op hoe je straks terug kijkt op je bevalling, blijkt uit onderzoek. Om te zorgen dat je zo goed mogelijk terugkijkt op de bevalling is het belangrijk je zorgen, angsten en vragen met ons te delen. Je kan eventueel gebruik maken van een geboorteplan.

Naast de reguliere adviezen, zoals zorg voor goede voorbereiding op wat komen gaat, rust goed uit en maak je wensen kenbaar, zijn onderstaande adviezen van belang om met de pijn van de bevalling om te gaan;

• Probeer je te ontspannen
  • Zoek afleiding in de beginfase van de bevalling
  • Rust uit tussen de weeën
  • Concentreer je op je ademhaling
  • Zorg dat je het lekker warm hebt
  • Blijf van houding wisselen
  • Zorg voor goede ondersteuning om je heen (partner, familie, vriendin?)
  • Maak eventueel gebruik van (rug/been) massage

Het kan zijn dat bovenstaande klachten de pijn niet voldoende wegnemen. Dan zijn er nog een aantal andere opties. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in niet-medicamenteuze vormen (GeboorteTens) van pijnstilling en medicamenteuze (pethidine, Remifentanil en ruggenprik*) vormen. Pijnbestrijding met medicatie gebeurt altijd in het ziekenhuis. De reden hiervoor is dat je hartslag, bloeddruk en ademhaling moet worden gecontroleerd bij toediening van medicijnen. Ook de conditie van je kind moet worden bewaakt door een CTG (hartfilmpje). De apparatuur daarvoor is alleen in het ziekenhuis beschikbaar. Medicamenteuze pijnbestrijding wordt alleen gegeven nadat blijkt dat zowel jij als je kind in goede conditie zijn. Voor meer informatie kun je hieronder verder lezen of de voorlichtingsfilm over pijnstilling bekijken. Wil je een voorproefje van de volledige film? Bekijk dan de verkorte versie. Ook is het een optie om je voor te bereiden met behulp van deze keuzehulp.

*In onze regio is lachgas als vorm van pijnverlichting tijdens de bevalling momenteel nog niet beschikbaar

Als je alles geeft, kan je niets verliezen.

Een mens lijdt het meest, om hetgeen dat hij vreest.